"To tak, jakbyśmy znaleźli niezwykle skuteczną technikę ratowania ludzi przed utonięciem, ale po wyciagnięciu człowieka z wody pozostawili go, kaszlącego na wpół uduszonego, własnemu losowi w poczuciu, że zrobiliśmy to, co do nas należało". FITZHUGH MULLAN,

...My robimy więcej

Obudź się, póki wirus HCV drzemie

24 stycznia 2013

Wirus zapalenia wątroby typu C to cichy zabójca, który niedostrzeżony w porę staje się niezwykle trudnym do pokonania przeciwnikiem. Jak wykazały dotychczasowe badania zakażonych tym wirusem może być nawet 730 tysięcy osób, przy czym zdiagnozowanych jest jedynie 55 tysięcy.
Dotychczasowe doświadczenia jak przeprowadzone w tym roku przez instytut badawczy GfK Polonia badania, oraz zorganizowana na warszawskich Juwenaliach sonda, jednoznacznie wskazują na bardzo niski poziom wiedzy społeczeństwa w zakresie HCV/WZWC. Problemem jest nie tylko brak informacji o samym wirusie, ale także podstawowej wiedzy jak uniknąć zakażenia. W Polsce do większości zakażeń dochodzi w szpitalach, nie można jednak zapominać, że zagrożeni jesteśmy nie tylko tam, ale także w salonach kosmetycznych czy studiach tatuażu.
Naprzeciw potrzebom społeczeństwa, wraz z Koalicją Hepatologiczną, wyszła Fundacja Urszuli Jaworskiej. Zorganizowana przez obydwie organizacje kampania Obudź się, póki wirus HCV drzemie, ma na celu nie tylko ograniczenie zachorowań, oraz zwiększenie wiedzy na temat wirusa, ale także pomoc osobom ze zdiagnozowanym zakażeniem. Na przeprowadzonych do tej pory w ramach kampanii warsztatach, chorzy wraz z rodziną, mogli dowiedzieć się jak najpomyślniej przejść leczenie, poradzić sobie z chorobą w codziennym życiu, a także skorzystać z wiedzy lekarzy oraz psychoterapeutów. Akcja informacyjna została przeprowadzona również na szeroką skalę w Internecie. Portal społecznościowy Nasza Klasa czy  Facebook, gdzie Pan Wątroba przekazuje najważniejsze informacje o HCV/WZWC, oraz proponuje udział w dyskusjach i konkursach to jedna z wielu propozycji kampanii. Powstała także specjalna strona przedsięwzięcia, na której pojawiają się najnowsze działania i informacje.
Patronat honorowy nad projektem objęła Małżonka Prezydenta RP – Pani Anna Komorowska. Od strony merytorycznej działania na rzecz kampanii prowadzi Polska Grupa Ekspertów HCV. Partnerem strategicznym jest firma Janssen. Do akcji przyłączyło się także Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, a medialnej pomocy udzielili Wydawnictwo Medyczne Termedia, portal Medonet i Dziennikarski Klub promocji Zdrowia.

Projekt i wykonanie: Agencja Interaktywna Netivo